vaihteeksi. Tuli vietettyä pari päivää pohjoisessa työmatkalla, tavallaan. Maanmittauslaitoksen kesäkisat järjestettiin nimittäin tänä vuonna Rovaniemellä ja omalta työpaikaltani meitä lähti 13 henkeä kisoihin. Osa porukasta lähti torstaina yöjunalla, minä lähdin vasta perjantaiaamulla lentokoneella kohti Rovaniemeä. En olekaan aiemmin matkannut kotimaassa lentäen ja kokemus oli ihan mukava. Koneessa oli tilaa ja saimme kahvia ja sämpylän heti lennon aluksi. Tosin melkein heti kahvin juotuani tuli kuulutus, että aloitamme laskeutumisen... todella nopeaa. Lento kesti tuollaisen reilun tunnin. Perillä oli Lapin maanmittaustoimiston porukkaa vastaanottamassa meitä, lennolla tuli muitakin maanmittauslaitoslaisia minun lisäkseni. Pääsimme mukavasti kentältä hotellille ja saimme samalla pienen kierrosajelun, näimme kisapaikat. Lajeina oli suunnistus, retkisuunnistus, petankki ja kulttuurikierros. Hotellilla tapasin työtoverini, jotka olivat tulleet perille noin tuntia aiemmin. Jätimme matkatavarat huoneisiin ja sitten olikin aika siirtyä kisoihin. Itse osallistuin tuolle kulttuurikierrokselle ja se olikin tosi mukava kokemus. Saimme mukaamme Rovaniemen kaupungin oppaan ja hän kertoi kaikenlaista Rovaniemestä ja sen rakennuksista ja historiasta. Ensimmäiseksi menimme tutustumaan Rovaniemen kirkkoon, joka on valmistunut vuonna 1950. Paikalla on ollut aiemminkin kirkko, mutta Lapin sodan yhteydessä edellinen kirkko tuhoutui 1944. Kirkon rakennukseen seurakunta sai merkittäviä avustuksia Ruotsin ja Amerikan kirkoilta. Kirkossa on yksi kauneimmista näkemistäni alttaritauluista,  professori Lennart Segerstrålen 14 m korkea freskomaalaus.

Lisäksi tutustuimme hautausmaalla sankarihautoihin ja muistomerkkeihin. Bussimatkamme jatkui ja katselimme Lapin yliopiston rakennuksia sekä muita alueita. Retkemme jatkui kaupungista noin 10 km päähän pohjoiseen Ounasjoen varrelle. Siellä meitä odotti siirtyminen kokonaan toiseen maahan, nimittäin Shamaanivaltakuntaan. Perillä oli tullimuodollisuudet, saimme vierilupassit ja meille tehtiin Pahojen Henkien Häätö. Lisäksi meille tarjoiltiin perinteinen lappilainen ateria: poronkäristystä pottuvoilla, puolukkarahkaa ja kampanisukahvit. Täytyy sanoa, että maistui hyvälle.

Tässä saagakirjailija Oiva Arvola samaanikodassa kertomassa meille tulevasta rituaalista.

Kierroksen päätteeksi osa porukasta jatkoi vielä Arktikumiin, mutta itse en enää jaksanut, sillä olinhan herännyt jo klo 4, koska meiltä on sentään tunnin matka lentokentälle. Kävimme hiukan ostoksilla ja katselimme Lordin aukiolle illan esitystä varten tehtyjä rakennelmia. Niistä en voinut ottaa kuvia, koska kameran paristot olivat tyhjentyneet.

Menimme työkaverini Marin kanssa hotellille ja odotimme petankinpelaajia Heliä ja Kirstiä, sillä olimme sopineet saunaan ja uimaan menosta. Itse kyllä epäilin, että mikäli saunaan menen taitaa nukkumatti tulla alta aikayksikön. Menin kuitenkin, mutta pulahdus melkein jäiseltä tuntuvaan uima-altaasen piristi, ja jaksoin lähteä likkojen kanssa klo 19 Valdemariin, jossa oli palkintojen jako. Odottelimme aikamme illan bändiä esiintymään, paikka alkoi olla aivan täynnä ja vihdoin klo 22 jälkeen bändi aloitti. Parin kappaleen jälkeen luovutimme, siellä ei enää pystynyt puhumaan ja matka vessaankin oli varsinaista taistelua, joten lähdimme takaisin hotellille, jossa oli myös elävää musiikkia. Loppuillan saimmekin nauttia musiikista, joka ei haitannut keskustelua ja tanssimaankin mahtui mukavasti. Valomerkin jälkeen olikin lyhyt matka nukkumaan. Ja täytyy sanoa, että kyllä myös nukutti makeasti. Seuraavana aamuna klo 8 heräsimme, minulla tosin hirveä päänsärky, vaikken ottanut kuin pari karpalo lonkeroa. Onneksi aamupalan jälkeen särky hellitti ja lähdimme shoppailemaan. Itselleni löysin 5 eurolla kesäisen topin (ovh.79,90) ja kotiin tuliaisiksi jotain pientä.  Palasimme vielä hotellille lepäilemään, sillä lentoni lähti vasta klo 18.05 ja Marin juna vasta klo 21.10. Odottavan aika oli siis varsin pitkä. Iltapäivällä kävimme vielä Kirstin kanssa syömässä ja sitten olikin jo aika siirtyä lentokentälle. Lento lähti etuajassa ja kone laskeutui niinikään etuajassa Vantaalle. Jonkin aikaa kului, ennenkuin löysin autoni...

Tässä vielä näkymä hotellihuoneen ikkunasta lauantailta.