niin jatketaan vielä. Joulukuu koitti ja minä, joka olen jouluihminen, laadin niitä jokavuotisia listoja. Mitä pitää tehdä milloinkin, mitä pitää muistaa ostaa ruoaksi jne. Vähitellen tein mitä olin suunnitellut. Onnistuin tänä vuonna saamaan ne verhot, joita ilman edellisenä jouluna jäin.

Keittiössä minulla on sellaiset yli 20 vuotta vanhat jouluverhot, mutta ruokailuosaan halusin saada myös jouluverhot ja tässä ne nyt ovat. Olin todella onnellinen, jouluni oli pelastettu. Joululomani aloitin perjantaina 19.12 puolilta päivin ja sunnuntaina pakkasin kaikki lahjat, maanantaina kävin kaupassa ja hoidin katsastuskonttorilla asuntoautomme käyttöön oton (tästä kerron sitten tarkemmin joulun jälkeen tapahtumissa) ja illalla paistoin laatikoita. Tiistaina aamulla kuuden jälkeen alustin pullataikinan, leivoin joulutortut, tein juuston, sekahedelmäkeiton, siivosin loppusiivouksen, kaivoin esiin kaikki mahdolliset joulukoristeet ja levitin niitä ympäriinsä, paistoin pullat, laitoin perunalaatikon imeltymään ja pistin kinkun uuniin sekä keitin vielä riisipuuron ja leivoin juuston herasta leivät. Neuvoin puhelimitse kuopusta kun hän paistoi elämänsä ensimmäisen oman kinkun. Lisäksi jouduin ottamaan oman kinkkumme paljon ennalta laskettua aikaisemmin pois uunista, kun se sattui kypsymään niin nopeasti. Kaiken kaikkiaan ehdin tehdä tänä jouluna kaikki hommat kerrassaan ennenaikaisesti. Täytyy todeta, että se oli upea tunne. Joskus on ollut jouluja, jolloin mitkään aikataulut eivät pidä ja olo on sitten myös sen mukainen. Aattona kävimme aamulla vielä kaupassa, hain 1 litran maitoa, en muuta. Iltapäivällä söimme isännän kanssa kaksistaan ja ehdimme jopa ottamaan pienet nokkaunet, ennenkuin Mats ja Niinu tulivat ja lähdimme Annan perheen luokse lahjojen jakoon. Sieltä jatkoimme haudoille ja vielä anopin luokse iltakahville. Illalla katselimme Joulutarinan ja minä väsäsin tuon aiemmin esittelemäni käpykakun joulupäivää varten.

Saamamme joulukortit laitan jääpakastekaapin kylkeen, siinä niitä on mukava katsella jouluna.

Takan reunalle olen koonnut tällaisen porukan, siinä niiden on mukava olla lämpimässä

Näin kivan taulun sain joululahjaksi kuopukselta, mummulassahan sitä elellään kuten blogistanikin huomaa.